BİSİKLETTE DOĞRU VİTES KULLANIMI NASIL OLMALI?

BİSİKLETTE DOĞRU VİTES KULLANIMI NASIL OLMALI?

Bisiklette doğru vites kullanımı nasıl olmalı? Bisiklet sezonunu yaşadığımız şu günlerde bu konuyla alakalı bir yazı, zamanlama açısından şüphesiz iyi olur.

Kullandığımız bisikletlerin artık neredeyse tamamı vitesli bisikletler. Ön-arka vites sayıları bisiklet türüne göre her ne kadar farklılık gösterse dahi (bazı bisikletler sadece arka vitesli olabilir) kullanım açısından hepsi aynı önemi taşır. Gelin ana hatlarıyla doğru vites kullanımına değinelim.

BİSİKLETTE DOĞRU VİTES KULLANIMI NASIL OLMALI?

En temel kuraldan başlayalım: bisiklette ön ve arka dişliler mutlaka birbirine paralel hareket etmelidir. Kuralı daha da basitleştirmemiz gerekirse; zincir, bisikletin kadrosuna her zaman paralel durmalı, çok fazla açı kazanmamalıdır. Zincirin fazla açı kazanması ve çapraz kullanım olarak adlandırdığımız hatalı kullanım zincire ve dişlilere ciddi zararlar verir.

27 vites bir bisiklet ele alalım ve doğru vites kullanımına bakalım. Önde 3 vites, arkada ise 9 vites = 27 vites.

Ön vites: 1 = Arka vites: 1-2-3-4

Ön vites: 2 = Arka vites: 3-4-5-6-7

Ön vites: 3 = Arka vites: 6-7-8-9

kombinasyonunda olmalıdır. Aşağıdaki görselde daha açıklayıcı görebilirsiniz.
Yolun durumuna göre, kısa sürelerde bu kombinasyonun dışına çıkılması ve zincirin hafif çaprazlık kazanması zincir, dişli ve rubleye zarar vermez fakat çapraz kullanımın bir alışkanlık haline getirilmesi, viteslerin bilinçsiz kullanılması zincirlerin ve dişlilerin aşınmasına neden olduğu gibi sürüş sırasında aynakol bölgesinden rahatsız edici zincir seslerinin gelmesine sebep olur. Bu yüzden sürüş kaliteniz ve bisikletinizin sağlığı açısından doğru vites kullanımı önemli bir konudur.

BİSİKLETTE DOĞRU VİTES KULLANIMI NASIL OLMALI?

Vites Değiştirirken…

Bisiklette doğru vites kullanımı konusunda vites kombinasyonunun haricinde üzerinde durmamız gereken konulardan bir tanesi de vitesleri doğru zamanda ve doğru yerde değiştirebilmemiz.

En önemlisi; pedalları çevirmiyorken kesinlikle viteste değişiklik yapmayın. Pedallar sabitken vites değiştirdiğiniz takdirde, pedal çevirdiğiniz ilk anda vites geçişleri sert bir şekilde olur ve vites aksamına zarar verdiği gibi anlık denge kaybı ve paniğe yol açabilir. O yüzden her zaman pedallarımız dönerken vites değiştirmeliyiz.

Yokuşlar… Ufukta bir yokuş gördüyseniz yokuşa başlamadan vitesinizi küçültmeniz gerekmekte. Yokuşa başladıktan sonra yapılacak vites değişikliği pedala çok sert basmanıza ve bunun doğal bir sonucu olarak zincir ve vites aksamına ciddi bir yüklenmeye neden olur. Bu tip bir durum zincirin kırılmasına kadar gidebilir.

Vites geçişleri… Vites değiştireceğiniz zaman –ön veya arka olması farketmez- shifter’lara (vites kollarına) ardarda basmayın. Her zaman kademeli bir şekilde, vitesin geçtiğinden emin olduktan sonra diğer vitese geçişi sağlayın. Ardarda, durmaksızın yapılan vites geçişleri, vites sistemiyle beraber dişlilere de zarar verecektir. Sisteme zarar vermesinin yanı sıra sürüş kalitenizi de o anda düşürecektir.

Bakım… Bisiklet bakımı, bisikletinizin sağlığı açısından büyük önem taşımaktadır. Bisikletin kullanım sıklığına, kullanım şekline bağlı olarak senede kaç bakım yaptırmanız sorusuna verilecek cevap değişkenlik gösterebilir. Ama genel olarak sezon başında ve sonunda yapılacak bakımlar (senede 2 defa) bisikletinizin ömrünü uzatacaktır.

BİSİKLETTE DOĞRU VİTES KULLANIMI NASIL OLMALI?

Vites sisteminizin de kendi içinde özel bir bakımı vardır. Tel gerginliği, H (High) ve L (Low) vidalarının doğru ayarlanması, zincirinizin kondisyon, tansiyon ve yağ durumu, aktarıcı makarasının durumu ve aktarıcıların temizliği vites bakımında dikkat edilmesi gereken noktalardır.

Artık bisiklette doğru vites kullanımı konusunda bilmen gereken her şeyi biliyorsun. Sıra öğrendiklerini pratik etmeye geldi!

Bol pedallı bir sezon dilerim.

Bisiklet ürünlerimizi incelemek için buraya tık tık!

Sağlıkla ve sporla kalın!

Bu yazımız İçerik Uzmanımız ve Ülke Bisiklet Ürünleri Eğitmenimiz Efe Subaşı tarafından yazılmıştır.