Mekanik disk fren telle çekim ile frenleme sağlarken, hidrolik disk frende frenleme yağ pompalama ile gerçekleşir. Disk frenler frenleme kalitesi açısından v-frenlerden çok daha iyidir. Bilhassa yağışlı havalarda ve kumlu, topraklı zeminlerde disk frenin frenleme kalitesi çok daha iyi hissedilir. Çünkü v-frende pabuçlar ile jant arasına toprak, kum vb cisim kaçması ya da yağışlı havalarda pabuçların/jantın nemlenmesi frenleme kalitesini oldukça düşürür ve durma mesafesini arttırır. Disk fren sistemlerinde ise böyle bir handikap söz konusu değildir. Kaliper içerisindeki balatalar ile diskin arasına bir cisim kaçması ya da hava şartlarına bağlı olarak frenleme kalitesinin düşmesi mevzu bahis olmaz. O yüzden bilhassa profesyonellerin fren tercihi her zaman disk frendir. Son yıllarda Tour De France gibi büyük yol bisikleti yarışlarında disk frenin hem ağırlık hem de olası bir kaza sonucu bisikletçi için tehlike oluşturabilmesi düşüncesiyle bir çok kez tartışma konusu olduğunu duyduk ama artık Uluslararası Bisiklet Federasyonu’nun (UCI) yarışlarda disk frene izin vermesiyle birçok pro takım bisikletlerinde disk fren sistemine geçti.
Disk fren sisteminin eksilerine geçersek –ki bence “eksi” olarak değerlendirilmesi çok doğru değil- v-frene göre daha ağır olmaları, bakım ve montajının usta eller istemesi ve maliyeti. Frenleme kalitesi ve güvenliğinizi düşünürsek yukarıda “eksi” olarak üzerinde durulan konuların çokta önemli olmadığı kanısına varabiliriz.
Disk frenlerde prensip; kaliper içerisindeki balataların rotoru paralel bir şekilde sıkıştırmasıyla frenleme sağlanır. Aynı v-fren’de olduğu gibi disk frenlerde de balatalar paralel hareket etmeli ve rotor balataların tam ortasında durmalıdır. Sağdaki ya da soldaki balataya yakın olması, sürtmesi hem akışkanlığınızı ciddi ölçüde olumsuz etkiler hem de frenleme kalitenizi düşürür. Ek olarak; kulağınıza gelecek sürtünme sesi konsantrasyonunuzu bozacaktır.
Disk frenler, v-frenlere göre daha komplike sistemlere sahip olduğu için dikkat etmeniz gereken daha fazla nokta vardır.
- Rotor ve balatalara hiçbir şekilde yağ bulaşmamalı. Balatalara yağ bulaşmışsa mutlaka değiştirilmeli, rotora bulaştıysa mutlaka yıkanmalıdır.
- Herhangi bir nedenle ön veya arka tekeri çıkardıysanız kesinlikle çıkardığınız tarafın frenini sıkmamalasınız.
- Kullanılması gereken balatalarda kullanıcını seviyesine göre değişebilir. Genellikle organik balatalar kullanılırken, bilhassa profesyonel mtb’ciler yarışlarda daha keskin frenleme için metal balata kullanırlar. Fakat daha sert ve yoğun kullanımdan ötürü metal balataların ömrü organik balatalara göre çok daha kısadır. Hatta çoğu profesyonel metal balataları tek yarışlık kullanır. Metal balataların zaman zaman rotorlarda da çiziklere neden olduğunu belirtmekte fayda var.