Bisiklet Vitesleri ve Bisiklet Zincirleri
3.4/5
Şuna göre:
6
Online ve mağazalarda toplanan değerlendirmeler
Vites ve Zincir Sistemleri
Bisikletlerde hareket mekanizmasının kontrol edilmesi ile hareket hızının ayarlanabilmesini sağlayan vites ve zincir sistemleri, farklı parçalardan meydana gelen bileşenlerdir. Bisiklet vites sistemi olarak adlandırılan mekanizma iç - dış vites olmak üzere iki seçeneğe sahiptir. Şehir ve dağ bisikletlerinde yer verilen iç vites sisteminde dişliler arka tekerleğin hemen üzerinde konumlanır. Yol bisikletlerinde kullanılan dış vites sisteminde ise dişliler pedalın çevresindedir. Bisikletlerdeki vites sayısı kullanılan dişli sayıları ile aynıdır. Örneğin, 6 vites sistemlerde büyükten küçüğe üst üste konumlanmış 6 adet dişli bulunur. Bisiklet zincir sistemleri ise pedal hareketlerini vites aracılığı ile arka tekere ileten özel bileşenlerdir. Genellikle çelikten üretilen ve farkı ölçü seçeneklerine sahip olan zincirler, zincir baklası adı verilen özel bir gereçle sökülüp takılır. Vites - zincir sistemleri, çok sayıda modülden meydana gelir ve her bir parçanın performansı, genel sürüş performansını etkileyecek kadar önemlidir. Siz de vites ve zincir sistemlerine ihtiyaç duyuyorsanız çok sayıda ürüne ulaşmak için Decathlon'dan yardım alabilirsiniz.
Bisiklet Vites ve Zincir Sistemleri Nedir?
Dağ, şehir, yol, hibrit bisikletlerde yer alan bisiklet zinciri - vites sistemleri, bisikletlerin kullanıcı hareketi ile ilerlemesini sağlar. Sistemde yer alan pedal, kullanıcı tarafından hareket ettirildiğinde bu hareket zincir aracılığı ile arka tekerleğe aktarılır. Bunun sonucunda da bisiklet kullanıcı hızına ve vites sayısına bağlı olarak ilerler. Bisikletlerde vites sayısı ise vites sisteminde yer alan dişli sayısı ile doğru orantılıdır. Vitesler sayesinde kullanıcı minimum efor sarf etse de bisikletin hızlı ilerlemesi sağlanabilir. Ancak bu sistemlerden maksimum verim almak için vites - zincir bakımlarının düzenli olarak yapılması gerektiği unutulmamalıdır
Bisiklet Vites ve Zincir Sistemleri Hangi Kısımlardan Oluşur?
Dişlilerden zincire, aktarıcı kollardan kadro kulağına pek çok parçadan meydana gelen bisiklet vites - zincir sistemlerinde yer alan parçalar ve işlevleri birbirinden farklıdır. Örneğin vites, ruble, zincir, aktarıcı ve dişlilerden oluşan vites mekanizması, pedala bağlıdır. 6 ila 12 arasında değişen vitesli sistemlerde farklı sayıda dişliden meydana gelen vitesler, iç veya dış vites olmak üzere ikiye ayrılır. Zincir ise pedal hareketinin arka tekerleği döndürmesini sağlayan bağlantı elemanı olup genellikle çelikten üretilir. Ön ve arka dişlileri birbirine bağlayan zincirler, bisikletin hızının kontrol edilmesini de sağlar. Söz konusu sistemin büyük bir kısmını oluşturan mekanizmaya aynakol denilir. Aynakol, çok sayıda dişli zincirinin yer aldığı önemli bir mekanizmadır. Krank kolu, göbek, dişli, çark, aynakol kapağı, vida, vites sisteminden meydana gelen aynakol; üçlü, döner sabit gibi çeşitleri ile öne çıkar.
Vites Aktarıcı (Bisiklet Arka Aktarıcı) Nedir?
Vites değiştirici olarak da bilinen vites aktarıcı, bisikletlerde vites sistemlerinin tamamını kontrol eden mekanizmadır. Bisikletlerin hızını değiştirmeyi mümkün kılan vites aktarıcı genellikle arka tekerlekteki dişlilerin üzerinde yer alır. Aktarıcı kol, bisiklet ön vites aktarıcı ile arka vites aktarıcı olarak ikiye ayrılır. Arka aktarıcı, gergi makarası ile zincir gerginliğini ayarlayarak vites değişimi sağlar. Gidonun üzerinde veya altında bulunan kollar aracılığı ile kontrol edilir. Ön vites aktarıcı ise bisikletin ön dişlilerini kontrol etmeye yarar. Pedal krank seti üzerinde konumlandırılan ön aktarıcı kol, zincirinin farklı dişlilere yönelmesini sağlar.
Bisiklet Rublesi Nedir?
Ruble, dişlileri bir arada tutan önemli bir bileşendir. Farklı vites sayısına sahip sistemler için özel olarak tasarlanan bisiklet rublesi çeşitleri, 12 ila 32 arasında değişen dişli oranına sahiptir. Vites sistemi ile kusursuz uyum için bisiklet ruble ölçüleri mutlaka dikkate alınmalıdır. Öte yandan dış etkenlerden zarar görmemesi için bisiklet ruble koruyucu olarak da bilinen aynakol kapağı ile kullanılması tavsiye edilir.
Bisiklet Ruble Çeşitleri Nelerdir?Bisiklet ruble gövdesi, farklı vites sayısına ve vites aralığına sahip mekanizmalar için tasarlandığından birçok çeşidi vardır. Örneğin, dağ bisikleti rublesi, yol bisikleti rublesi gibi bisiklet türüne göre tasarlanmış vites aralığına sahip rubleler vardır. Dolayısıyla dağ, şehir veya yol bisikleti ruble seçimi, bisikletin türünden çok vites - vites aralığına göre yapılır. Bisiklet ruble çeşitleri, 12-13-15-18-21-24-28-32 veya 11-13-15-18-21-24-28-32-36-40 vites aralığına sahip aktarıcılar için üretilir. Bu sebeple bisiklet ruble seçiminde aktarıcının vites aralığına mutlaka dikkat edilmelidir. Bisiklet ruble değişimi ise bisiklet ruble sökme aparatı ile gerçekleştirilmelidir.
Kadro Kulağı Nedir?
Vites aktarıcıların akışkanlık kazanması için kullanılan kadro kulağı, aynı zamanda aşırı zorlanma durumlarında kadronun deforme olmasını da engelleyen özel bir bileşendir.
Zincir Baklası Nedir?
Bisiklet zincirini oluşturan her bir parçaya zincir baklası denilir. Bisiklet zinciri ek baklası ise zincirlerin açılıp kapatılmasını, uzatılmasını sağlamak amacıyla üretilmiş aksesuarlardır. Bakla değişim süreçleri ise zincir baklası anahtarı aracılığı ile zahmetsizce yapılabilir.
Bisiklet Vites ve Zincir Sistemlerinin Özellikleri Nelerdir?
Bisikletlerde yer alan vites - zincir sistemleri; ölçü, malzeme, işlev, çalışma mekanizması açısından türüne göre farklı özelliklere sahiptir. Örneğin, vites sistemlerinde vites sayısı, yol bisikletlerinde 2x11, 2x10 veya 1x12; dağ bisikletlerinde ise 1x11 veya 1x12 şeklindedir. Bununla birlikte dağ bisikletlerinde tek vites koluna yer verilirken şehir bisikletlerinde vites kolu sayısı ikidir. Zincir sistemlerinde ise zincirin uzunluğu, genişliği, sayısı, malzemesi, bakla miktarı ve koruma kasası bisiklet türünden bağımsız olarak farklılık gösterir. Genellikle çelikten yapılan zincirler, vites sistemine uygun genişlikte üretilir.
Bisiklet Vites ve Zincir Sistemleri Ne İşe Yarar?
Bisiklet vites ve zincir sistemler, pedal çevirerek daha fazla mesafe kat etmek, bisikletin hızını artırıp azaltmak için gerekli güç - enerji aktarımını sağlamaya yarar. Bu sayede kontrollü ve konforlu bir bisiklet kullanımı sağlanır.
Bisiklet Vites ve Zincir Sistemleri Nasıl Çalışır?
Sürücülerin pedalı çevirmesi ile harekete geçen bisiklet vites ve zincir sistemleri, kullanıcıdan aldığı hareketi zincir aracılığı ile dişlilere, dişliler aracılığı ile de arka tekerleğe iletir. Aynakol mekanizması dahilinde gerçekleşen bu işlem, bisikletin ilerlemesini sağlar. Bu aşama kullanılan vites kolu - aktarıcı ise vites değişimi sağlayarak bisikletin hızını kontrol etme olanı tanır. Vites aktarıcı kolu, gidonun sağ veya sol tarafında bulunur.
Bisiklet Vitesi Nasıl Kullanılır?
Vites sistemini yakından tanıyarak ve çalışma prensibini kavrayarak daha kontrollü kullanılan bisiklet vitesi, gidonun alt veya yan kısımlarında yer alan bisiklet vites kolu ile kontrol edilen bir mekanizmadır. Sağ tarafta yer alan vites kolu arka vitesi, sol tarafta yer alan kol ise ön vitesi kontrol etmeye yarar. Oldukça kolay olan vites kullanımı, sürüşün daha konforlu ve kontrolü geçmesini sağlar. Vites sistemi küçük dişlilere geçtiğinde hız yavaşlarken büyük dişlilere geçtiğinde ise hız artar.
Bisiklet Vites Ayarı Nasıl Yapılır?
Bisikletlerde vites kullanımı, vites kollarının çevrilip geçilecek vites aralığının belirlenmesinin ardından nazikçe pedalın çevrilmesi ile gerçekleşir. Bu işlem sırasında zincir, dişliler arasında geçiş yapar. Bisiklet vites ayarı sayesinde sürüş hızı belirlenir. Ön ve arka vites ayarı farklı vites kolları ile gerçekleşir. Bisiklet vites ayarları yapılırken arka tekerleğin zemine temas ediyor olması, zincirin atmasını önlemek için oldukça önemlidir.
Bisiklet Vites ve Zincir Sistemleri Seçerken Nelere Dikkat Edilmelidir?
Vites ile zincir sistemleri seçiminde mutlaka dikkat edilmesi gerekenler bisiklet türü, vites sayısı, dişli kombinasyonları, zincir tipi - ölçüleri, aynakol mekanizması, vites aktarıcı kolları, ağırlık, model uyumu ve malzeme kalitesidir. Aynakol, ön aktarıcı, arka aktarıcı, kaset - ruble - arka dişliler ve zincirden meydana gelen zincir - vites takımı seçiminde mutlaka dikkat edilmesi gereken diğer hususlar ise şöyle sıralanabilir:
- Komple vites seti yenilenecek ise malzeme kalitesi, bütçe, marka - model uyumuna dikkat edilmesi yeterlidir.
- Yeni bir rubleye ihtiyaç varsa ruble göbeğinin kaç vitesli bisikletler için uygun olduğu ve desteklenen vites aralığı dikkate alınmalıdır.
- Bisiklet fren vites seti seçiminde aktarıcı ve kol kalitesi oldukça önemlidir. Bu sebeple yoğun kullanıma uygun malzemelerden üretilen aktarıcı + kolların tercih edilmesi önerilir.
- Vites kolu seçiminde en önemli nokta, vites sayısına uygun vites kolu satın alınmasıdır. Örneğin, bisiklet 6 vitesli ise 6 vitesli çevirmeli kollar tercih edilebilir.
- Zincirlerin de sistemdeki dişlilere uygun uzunlukta ve kalınlıkta olması gerekir. Aksi halde sağlıklı montaj yapılamaz.
Bisiklet Vites ve Zincir Sistemleri Temizliği ve Bakımı Nasıl Yapılır?
Bisiklet vites - zincir sistemlerinde yer alan her bir parça, üretici tavsiyelerine uygun şekilde düzenli olarak kirlerinden arındırılmalı ve gerekiyorsa yağlanmalıdır. Bununla birlikte aynakoldaki vidaların gevşeyip gevşemediği sık sık kontrol edilmeli, kullanım ömrü dolan zincir, vites teli, aktarıcı, ruble gibi parçaların değişimi sağlanmalıdır. temizlik ve bakım süreçlerinde bisiklet parçalarına özel olarak üretilen temizlik ve bakım solüsyonları kullanılabilir. Öte yandan sağlıklı kullanım için bisiklet vites teli değişimi dahi profesyonel teknik ekip tarafından yapılmalıdır.
Bisiklet Zinciri Bakımı ve Temizliği Nasıl Yapılır?
Bisiklet zinciri bakımı ve temizliğinin düzenli aralıklarla ve büyük bir titizlikle yapılması gerekir. Çünkü zincir kirlendiğinde bisikleti sürmek zorlaşır, vites değişimi sırasında zincir dişli dışına çıkar. Bu süreçte sadece zinciri yağlamak oldukça hatalı bir uygulamadır. Çünkü, bisiklet zinciri üzerindeki yağ, zincirin düzenli çalışmasını sağlarken aynı zamanda dış ortam kirlerinin zincire tutunmasına da neden olur. Bu sebeple belli periyotlarda özel solüsyonlarla zincirin dikkatlice temizlenmesi ve zincir yağı ile yeniden yağlanması gerekir. Ayrıca kullanım ömrü dolan zincirin yenisi ile değiştirilmesinde fayda vardır.
Vites Attırıcı Nasıl Temizlenir?
Vites sistemindeki aksaklıkların giderilmesi için aktarıcıların fırça yardımıyla derinlemesine temizlenmesi ve daha sonra yeniden yağlanması yeterlidir. Bisiklet vites teli kablosu temizliğinde ise üzerine bisiklet yağı damlatılmış bir bez kullanılmalıdır. Temizliğin yanı sıra aktarıcı ayarlarının da sık sık kontrol edilmesi, aksaklık varsa ayarın yeniden yapılması veya aktarıcının yenilenmesi gerekir. Vites sisteminin tamamen temizlenmesi sonucunda bisiklet vites kullanımı ile ilgili farklı sorunlar yaşanıyorsa vites kollarının kontrol edilmesi tavsiye edilir.